Wandeling in Lille, Citadelle en Beffroi de l’Hôtel de Ville – 27 december 2025

Na een stevig ontbijt pakken we ons goed in tegen de winterse koude (muts, dikke sjaal, handschoenen). De temperaturen zullen immers de ganse dag niet boven het vriespunt uitkomen en wij hebben een wandeling in Lille gepland.

IMG_8015

Persoonlijk ben ik wel een fan van koude winterdagen. De felblauwe lucht in combinatie met het winterse zonlicht doet me deugd. De wandeling start op de Place de la Gare en brengt ons vrij snel daarna langs één van de vroegere stadspoort van Lille, de Porte de Roubaix, die nu helaas dienst doet als slaapplaats voor daklozen.

IMG_8019

IMG_8021

We zetten onze weg verder naar Vieux Lille en passeren een aantal plekken waar we al geweest zijn. We gaan even piepen in de Louis Vuitton winkel, omdat deze gelegen is in een voormalige zeevruchtenwinkel (A l’Huitrière) en er binnen nog prachtige tegeltableaus te bewonderen zijn uit die tijd. Jammer dat de originele winkel er niet meer is, want een oestertje gaat er bij mij altijd wel in.

IMG_8022

IMG_8026

IMG_8032

IMG_8035

IMG_8036

We wandelen op ons gemak verder door de mooie winterse straten van Lille tot we rond 13u een hongertje voelen opkomen. We stappen binnen bij Les Frères Pinard, een wijnbar en kaas- en charcuteriewinkel in één. We bestellen de planche du moment (lard salé du nord, pâté en croûte, rosette de Lyon, Comté vieux, Morbier réserve, Rocamadour) en drinken daar een lekker glaasje wijn (allez, champagne in mijn geval) bij.

IMG_8039

IMG_8040

IMG_8045

IMG_8049

IMG_8055

IMG_8058

IMG_8067 Continue reading

Jaarlijkse sushi-afspraak in de kerstvakantie

Net zoals de voorbije twee jaren kwamen onze vrienden uit Kumtich bij ons op bezoek om samen te genieten van lekkere sushi van Wabi Sabi. Voor de zekerheid had ik wat extra gefrituurde sushi besteld, omdat ik weet dat onze vrienden en hun twee dochters daar (in tegenstelling tot ikzelf) fan van zijn. We namen met plezier het smakelijke relatiegeschenk van onze vrienden in ontvangst, al vond ik het wel jammer dat dit jaar de lekkere perenadvocaat ontbrak, gelukkig is mijn advocaatvoorraad momenteel op peil. En met de koekjes en het speculaas kan ik zeker mijn collega’s een plezier doen. De chocolade zal ik zelf wel soldaat maken. 😉

IMG_8373

IMG_8376

Tot mijn verbazing babbelde de oudste dochter, die meestal redelijk gereserveerd is, honderduit. Misschien door het feit dat we nu met een kleiner groepje waren? We kwamen zelfs te weten dat het uit was met haar vriendje! Straf.

Uiteraard sloten we de avond af met wat spelletjes onder het genot van een goed glas wijn (of kombucha voor onze vriendin). Tradities zijn er om in ere te houden.

Palais des Beaux Arts en Village de Noël in Lille – 26 december 2025

Genoten van het uitstekende ontbijt in ons hotel, met scrambled eggs, spek, worstjes, gerookte zalm, pannenkoekjes, krakend verse chocoladebroodjes en yoghurt met fruit. Extra pluspunten voor de heerlijke L’Herborist n° 63 thee van Palais des Thés. Al is de ontbijtruimte wat aan de kleine kant, waardoor manoeuvreren tussen de tafels niet altijd makkelijk is. En het mocht er ook een tikkeltje warmer zijn. Doordat de ontbijtruimte uitgeeft op de inkomhal die rechtstreeks in verbinding staat met de buitendeur, komt er zo nu en dan een vlaag koude wind binnen. De temperaturen schommelen momenteel rond het vriespunt, dus verwonderlijk is dat niet. Gelukkig zijn we voorzien op de koude!

IMG_7733

IMG_7734

IMG_7736

IMG_7737

IMG_7738

De ochtend brengen we door in en rondom het bijzondere zwembad van ons hotel in het iconische art-deco gebouw, waar vroeger de Scalbert-Dupont bank gevestigd was. Het zwembad is gebouwd in de voormalige kluis van de bank. De originele bankkluisjes zijn behouden tijdens de renovatie en kan je nu bewonderen achter een glazen wand. Heel bijzonder om te relaxen in een omgeving met zoveel historiek. Het zwembad is niet echt groot, maar er is slechts één andere koppel waarmee we het zwembad moeten delen, dus genoeg plek om wat baantjes te trekken. We maken ook een paar keer gebruik van de piepkleine sauna, waar je mits wat wringen maximaal drie personen in kan laten zitten. De sauna mocht wat mij betreft iets groter zijn, maar de warmte doet deugd.

IMG_7749

IMG_7750

IMG_7751

IMG_7753

IMG_7754

Rond half twaalf keren we terug naar onze kamer om een douche te nemen en ons vervolgens goed in te pakken (sjaals, mutsen, handschoenen) voor een wandeling door de stad. We wandelen op het gemak naar het Palais des Beaux Arts de Lille en beginnen rond kwart na één aan ons bezoek. Doordat we genoten hebben van een uitgebreid ontbijt hebben we nog helemaal geen honger. We besluiten het middagmaal te skippen en in plaats daarvan onze zintuigen te verwennen met prachtige kunst. En waw, wat een rijkdom. De architectuur van het museum op zich is natuurlijk al de moeite, maar ik had niet verwacht zoveel topstukken te ontdekken in dit museum. Werk van Dirk Bouts, Jeroen Bosch, Edouard Manet, Claude Monet, Antoon van Dyck, Francisco de Goya y Lucientes, Jacob Jordaens, Pieter Brueghel, Marc Chagall, Donatello, August Rodin, Pieter Paul Rubens, Georges Seurat, Pablo Picasso en zelfs een verdwaalde Vincent Van Gogh (niet zijn beste werk, naar mijn mening). En dat is maar een greep uit het lijstje. Ik ben echt overdonderd.

IMG_7769

IMG_7772

IMG_7773

IMG_7774

IMG_7775

IMG_7776

IMG_7785

IMG_7793

IMG_7794

IMG_7797

IMG_7799

IMG_7800 Continue reading

Van Leuven naar Lille op kerstdag 2025

Na een fenomenale kerstavond bij mijn broer en zijn vriendin met net iets te veel wijn, slapen we op kerstdag uit en pakken vervolgens onze valiezen voor een lang weekend in Lille. Omdat mijn vriend een beetje een stresskonijn is als het gaat over reizen met de NMBS, zijn we uiteraard veel en veel te vroeg in het ongezellige Brussel-Zuid voor het vertrek van onze TGV van 13.17u naar Lille. Geen probleem, dat geeft ons de mogelijkheid om op het gemak te lunchen met een lekkere noedelsalade met pulled pork van Banh Mi Express. Er zijn trouwens verrassend veel etenszaken open in het station op deze kerstdag.

IMG_7608

Na onze lunch zijn we nog steeds te vroeg voor het vertrek van onze trein, waarvan de vertraging ondertussen stilletjes aan begint op te lopen. We begeven ons dan toch maar al naar het perron, maar het is heel moeilijk om in te schatten waar we best gaan staan om zo dicht mogelijk bij onze gereserveerde plaatsen in wagon 11 uit te komen. We spreken iemand van de treinpersoneel aan die duidelijk ook op de trein staat te wachten en die zegt dat we ongeveer op de juiste plek staan.

Wanneer na twintig minuten vertraging onze TGV eindelijk Brussel-Zuid binnen rijdt, blijkt wagon 11 onvindbaar te zijn. We lopen nochtans ongeveer twee keer gans de trein op en af, zigzaggend tussen de mensen met koffers door. Het personeel weet duidelijk ook niet waar wagon 11 zich bevindt, want we krijgen bijzonder uiteenlopende instructies (er is een groot verschil tussen helemaal vooraan en helemaal achteraan de trein, quoi). Enfin, uiteindelijk blijkt dat het bord met de treinsamenstelling op het perron correct is, maar dat de nummering van de wagons zelf niet is aangepast, waardoor wagon 11 vermomd is als wagon 1. Tja, zo kan een mens nog lang op en af lopen… Zelden zo’n chaotisch instapproces meegemaakt. Uiteindelijk waren we beter blijven staan waar we stonden, want de allereerste heer die we aanspraken had ons effectief naar de juiste locatie verwezen.

De treinrit zelf verloopt gelukkig vlotjes. Al stelt de wificonnectie niet veel voor. Amper een half uur nadat we in Brussel-Zuid op de trein gestapt zijn, staan we in station Lille Europe, dat zich op een kleine tien minuten wandelen van ons hotel bevindt.

Hotel & Spa Oceania Lille Les Augustins is gelegen in een voormalig, statig bankgebouw met een bijzonder indrukwekkende lobby met een schitterende dakkoepel. We zijn een half uur te vroeg om in te checken, maar we mogen gelukkig al op de kamer. Makkelijk, want dan kunnen we meteen onze koffers achter laten.

IMG_7612

IMG_7614

IMG_7615

IMG_7616

Na ons wat opgefrist te hebben en ons goed ingepakt te hebben met dikke jassen, mutsen en handschoenen zijn we klaar om de vrieskou in Lille te trotseren. We wandelen richting Vieux Lille en springen onderweg even de Église Saint-Maurice binnen, een redelijk kale kerk vanbinnen, maar het bouwwerk zelf is wel indrukwekkend.

IMG_7618

We wandelen over de Place du Théâtre en verkennen de binnenkoer van de Vieille Bourse de Lille, waar tot onze grote verbazing een aantal boekenstalletjes zowaar open zijn op deze kerstdag. De Oude Beurs op zich is een prachtig gebouw, al ben ik eerlijk gezegd niet zo’n fan van de invulling van de binnenkoer.

IMG_7621

IMG_7622

IMG_7623

IMG_7625

IMG_7628

Op de Grand Place treffen we een reusachtige kerstboom en een reuzenrad, die perfect te fotograferen zijn vanaf het bordes van Théatre du Nord. Het is amper vier uur en de zon begint al langzaam onder te gaan en naarmate de zon zakt wordt het helaas steeds kouder. Continue reading

Kerstavond bij mijn broer en zijn vriendin

Op kerstavond mogen wij volgens ons arbeidsreglement om 15u stoppen met werken. Ruimschoots op tijd om de trein van 16.13u naar Schulen te halen voor het kerstdiner bij mijn broer en zijn vriendin in het mooie Limburg. Helaas: om wille van ‘operationele redenen’ tussen Leuven en Aarschot werd onze trein afgeschaft. De operationele redenen waren van die aard dat er op de site van de NMBS stond dat de storing van onbepaalde duur was. We wilden niet het risico lopen om het kerstdiner bij mijn broer en zijn vriendin te missen, dus veranderden we onze reisplannen en spoorden we van Leuven naar Alken, waar mijn broer ons kwam ophalen. De vertraging bleef daardoor beperkt tot in totaal (reistijd naar Alken inbegrepen) een drie kwartier. Al bij al viel het voor ons nog mee dus, maar ongetwijfeld waren er andere mensen wiens plannen hierdoor wel in duigen vielen.

Maar goed, we lieten de NMBS-perikelen niet aan ons hart komen en klonken met een flesje heerlijke champagne op een (hopelijk) fijne avond. Aangezien de gerechten afkomstig waren van Alter, waren we er alvast zeker van dat ons een culinair hoogstaande avond te wachten stond. En mijn broer had voor de gelegenheid enkele uitstekende wijntjes uit zijn wijnkelder getoverd om te serveren bij al dat lekkers. Aangezien mijn broer een even goede smaak heeft als ik, zaten ook de wijnen van uitstekende kwaliteit. 😉

IMG_7563

IMG_7564

Zalm “label rouge’, koolrabi & pomelo:

IMG_7567

Oestertjes:

IMG_7569

Kreeft “salad’, pompoen, ras el hanout & mandarijn:

IMG_7572

Wilde zeebaars, aardpeer, gerookte paling & gezouten citroen:

IMG_7573

IMG_7588

Parelhoen “Aradoa”, champignon, knolselder & truffel:

IMG_7590

IMG_7591

IMG_7593

IMG_7594

Peer, vanille, hangop & verveine:

IMG_7595

Een fantastische avond, die we afsloten met een Uber rit terug naar Leuven, omdat de treinperikelen nog altijd niet achter de rug waren en we geen risico’s wilden nemen omdat we de dag nadien voor een paar dagen naar Lille vertrokken.

Bezoek uit de USA

Deze avond hoog bezoek over de vloer: onze kameraad die met zijn twee dochters de kerstperiode in België kwam door brengen. Zijn Chinese vrouw was jammer genoeg in de USA achter gebleven, wegens te weinig verlofdagen. De geneugten van in de USA te wonen, zullen we maar denken. Blij dat we er ondanks de grote fysieke afstand tussen ons toch in slagen elkaar regelmatig (zij het niet jaarlijks) te zien, want onze vriendschap dateert van in onze studententijd en is mij heel dierbaar.

De dochters waren flink gegroeid en spraken zelfs een aardig mondje Nederlands. Echt jaloers op het feit dat zij drietalig opgroeien (Engels, Nederlands en Chinees). Na het aperitief met champagne, genoten we samen van de lekkere sushi van Wabi Sabi, al had de jongste duidelijk genoeg aan enkel de hapjes en de edamame.

IMG_7535

IMG_7538

IMG_7540

 

Na de sushi speelden we samen een spelletje exploding kittens. De Nederlandstalige versie wel te verstaan. Ik was niet honderd procent zeker dat dit zou lukken, want ze kenden het spel niet en Nederlands spreken, is natuurlijk niet hetzelfde als Nederlands lezen, maar dat bleek vlotter te gaan dan verwacht. Vooral de oudste was er snel mee weg, de jongste (die natuurlijk nog niet zo heel lang kan lezen) had wat hulp van haar papa nodig. Ik haalde tussen de spelletjes door zelfs even mijn dwarsfluit van onder het stof, toen de oudste dochter vertelde dat ze graag dit instrument zou willen leren spelen. Het ding heeft duidelijk zijn beste tijd gehad, dus als ik ooit dit instrument opnieuw wil oppikken, zal ik een nieuw exemplaar moeten kopen.

IMG_7550

IMG_7551

 

Onze vriend had een fruittaartje van Paul mee als dessert, wat mijn vriend en ik aanvulden met het overschot van de pralines van de kaas- en wijnavond met onze vrienden en de koekjes van mijn oud-collega. En kijk eens aan, opeens was er toch nog een gaatje op te vullen in de maag van de jongste. 😉

IMG_7552

IMG_7553

IMG_7554

 

Heel fijn om onze vriend en zijn dochters nog eens te zien. Ik hoop dat het hen goed gaat ginder in de USA, want de nieuwsberichten van over de plas zijn niet bepaald hoopgevend.

Vroeg kerstfeest in Herentals

Omdat het altijd een hele opgave is om een datum te vinden om samen kerst te vieren, zeker nu de kleinkinderen ouder worden en allemaal hun eigen verplichtingen hebben, vindt het traditionele kerstfeest bij de ouders van mijn vriend altijd plaats voor of na kerstdag. Voor mij prima, want ik hecht weinig belang aan kerkelijke feestdagen. Het is het gezellig samen zijn dat het belangrijkste is. Wat ik wel jammer vond, is dat het feest dit jaar op zondag plaatsvond. Zowel mijn vriend als ik moesten maandag 22 december nog werken (ik zelfs nog tot en met kerstavond), dus dat betekende dat we moesten mikken op de laatste trein van Herentals terug naar Leuven en iedereen weet hoe slecht de Kempen ontsloten zijn met het openbaar vervoer… Gelukkig was de schoonbroer van mijn vriend zo vriendelijk om ons te komen ophalen aan het station en ons ook weer terug te brengen.

Bij het aperitief wisselden we de traditionele secret Santa cadeautjes uit. Naar goede gewoonte zette ik een bon voor een goed doel op mijn verlanglijstje en dat kreeg ik dan ook. Geen verrassingen daar. De ouders van mijn vriend hadden voor de deze feestelijke gelegenheid gekozen voor gourmet. Meestal niet zo’n grote fan van, maar ik apprecieerde het dat ze ook vis voor op de bakplaat voorzien hadden, al blijft gourmet toch altijd een beetje een vettige bedoening.

IMG_7512

IMG_7513

Na het diner was het tijd voor het dessert, dat ik, op de pralines van Bittersweet na, skipte wegens te veel gegeten. Daarna speelden we met de nichtjes Undercover tot het tijd was om naar Leuven terug te keren.

Duimen dat het volgende feestje op een zaterdag valt!

Kaas en wijn!

Eén van mijn favoriete combinaties! Zeker als we daarvan kunnen genieten op ons eigen appartementje met onze vrienden die bij ons om de hoek wonen. De kazen, het brood en de garnituur kwamen, uiteraard, van Elsen, de wijnen uit Frankrijk, Spanje, Argentinië en Italië. Spijtig genoeg bleek de dure Barolo uit 2017, die ik had opgespaard als afsluiter van de avond, naar kurk te smaken. Gelukkig heeft Licata Vini een policy dat ze wijnen met kurksmaak terug nemen. Wel blij mee, want dit was toch een prijzig wijntje.

IMG_7339

IMG_7340

IMG_7343

IMG_7344

IMG_7345

IMG_7347

Champagne drinken op de kerstmarkt

Na de teamuitstap naar Kortrijk trok ik deze vrijdagavond met mijn vriend naar de Leuvense kerstmarkt. We wandelden rechtstreeks naar de champagnestand van de Rotary Club Leuven-Rotselaar, omdat we wisten dat onze kameraad, de sympathieke echtgenoot van Goofball, daar vanavond de honneurs zou waarnemen. Uiteraard starten we met een glaasje champagne vakkundig uitgeschonken door onze kameraad. En omdat de opbrengst van deze stand op de kerstmarkt naar het goede doel gaat, voelden we ons moreel verplicht om nog een tweede glas soldaat te maken. 😉

Een tijdje later zakte ook Goofball met haar twee zonen naar de kerstmarkt af en maakten we er een gezellige avond van. De inwendige mens trakteerden we op wafels, hamburgers en hartige pannenkoeken. Een fijn begin van het laatste weekend voor de kerstvakantie.

IMG_7325

IMG_7327

IMG_7329

IMG_7331

Teamuitstap naar Abby in Kortrijk

Deze ochtend spoorde ik met een aantal Leuvense collega’s richting Kortrijk voor de allerlaatste teamdag van het jaar. Op het programma stond een gegidst bezoek aan Abby, het splinternieuwe museum in Kortrijk. Na een korte wandeling vanaf het station troffen we enkele van onze vroege vogels collega’s in Abby café, waar cake, koffie en thee voor ons klaar stonden. Druppelsgewijs stroomde de rest van de collega’s binnen en om 11u begonnen we aan de rondleiding. We hadden het geluk een zeer goede gids te treffen, die ons vol enthousiasme doorheen de tentoonstelling ‘Faith No More. Rituals for Uncertain Times’ leidde. Ik was echt aangenaam verrast door deze tentoonstelling. Het thema religie blijft mij, zelfs als doorgewinterde atheïst, fascineren en ik ontdekte veel mooie werken. Van harte aanbevolen.

IMG_7251

IMG_7252

IMG_7255

IMG_7256

IMG_7260

IMG_7262

IMG_7263

IMG_7265

IMG_7266 Continue reading