Wandeling in Lille, Citadelle en Beffroi de l’Hôtel de Ville – 27 december 2025

Na een stevig ontbijt pakken we ons goed in tegen de winterse koude (muts, dikke sjaal, handschoenen). De temperaturen zullen immers de ganse dag niet boven het vriespunt uitkomen en wij hebben een wandeling in Lille gepland.

IMG_8015

Persoonlijk ben ik wel een fan van koude winterdagen. De felblauwe lucht in combinatie met het winterse zonlicht doet me deugd. De wandeling start op de Place de la Gare en brengt ons vrij snel daarna langs één van de vroegere stadspoort van Lille, de Porte de Roubaix, die nu helaas dienst doet als slaapplaats voor daklozen.

IMG_8019

IMG_8021

We zetten onze weg verder naar Vieux Lille en passeren een aantal plekken waar we al geweest zijn. We gaan even piepen in de Louis Vuitton winkel, omdat deze gelegen is in een voormalige zeevruchtenwinkel (A l’Huitrière) en er binnen nog prachtige tegeltableaus te bewonderen zijn uit die tijd. Jammer dat de originele winkel er niet meer is, want een oestertje gaat er bij mij altijd wel in.

IMG_8022

IMG_8026

IMG_8032

IMG_8035

IMG_8036

We wandelen op ons gemak verder door de mooie winterse straten van Lille tot we rond 13u een hongertje voelen opkomen. We stappen binnen bij Les Frères Pinard, een wijnbar en kaas- en charcuteriewinkel in één. We bestellen de planche du moment (lard salé du nord, pâté en croûte, rosette de Lyon, Comté vieux, Morbier réserve, Rocamadour) en drinken daar een lekker glaasje wijn (allez, champagne in mijn geval) bij.

IMG_8039

IMG_8040

IMG_8045

IMG_8049

IMG_8055

IMG_8058

IMG_8067 Continue reading