Take away in goed gezelschap

Wat is de beste manier om het weekend goed in te zetten? Gezellig samen met vrienden en hun drie kindjes Indische take away eten, vergezeld van een glas lekkere wijn. Ok, het is een luie oplossing, maar in plaats van energie te stoppen in eten maken, kan alle aandacht gaan naar de gesprekken rond de tafel. En een lekkere vegetarische thali kan mij gewoon zo gelukkig maken. Indisch eten is gewoon het ideale comfort food.

Het laatste weekend van februari

Alweer een weekend gevuld met vriendschap achter de rug.

Zaterdag speelden mijn vriend en ik gastheer en gastvrouw voor een gezelschap van vier volwassenen en vier kinderen. We smulden van pastinaak-peersoep, vitello tonnato, saltimbocca van schelvis met groenten en aardappelgratin. Voor de kinderen waren er tomatensoep met balletjes en Luikse ballen met groenten en purée. Dit alles afkomstig van onze hofleverancier Convento Food. De porties waren zo riant dat we het geplande dessert (chocoladefondue) toch maar beslisten achterwege te laten. Overdaad schaadt, of zoiets.

De kinderen waren zo vriendelijk nog rijkelijk veel balletjes, purée en groentjes over te laten. Zo hebben mijn vriend en ik nog iets te eten voor de komende week. 😉

Onze gasten arriveerden iets voor het middaguur en vertrokken alweer tegen dat het tijd was voor het vieruurtje. Ook drukke mensen die meerdere afspraken op één dag hebben staan, al waren het in dit geval de kinderen die de drukste agenda hadden. En zo brachten we zaterdagavond in alle rust door. Ik hield trouwens twee dozen pralines van mijn twee favoriete chocolatiers (Demeestere en Bittersweet) aan dit bezoekje over. Score!

Zondagnamiddag reden we richting Tongeren om onze vriendin en haar twee kinderen te bezoeken. Het was al een tijdje geleden dat we de kinderen nog gezien hadden en ik schrok ervan hoe groot ze geworden waren. De oudste van de twee gaat volgend jaar al naar het middelbaar en speelt prachtig marimba. En de jongste gaf zonder ook maar een spoor van zenuwen samen met haar mama een prachtig vioolconcert voor ons. Aiaiai, zij worden groot en wij worden oud…

Onze vriendin (een gediplomeerd kokkin) haalde het familierecept voor pannenkoeken (met echte gist) boven en bakte dat het een lieve lust was. Je zou het niet geloven als je deze reusachtige stapel ziet, maar we slaagden erin deze zo goed als te decimeren.

IMG_6317[1]

We bleven langer plakken dan gedacht, dus kropen we bij thuiskomst bijna meteen in bed. Dankbaar voor de vriendschap die ons dit weekend te beurt was gevallen.

Een avond onder vrienden

Donderdagavond stond er een triple date op het programma in Leuvens restaurant Nepali House. Nepalese fushion cuisine in goed gezelschap, daar zeggen wij geen neen tegen. Helaas moest last minute één van onze vrienden afhaken wegens een acute lumbago. Pijnlijk. :-(

We begonnen de avond met een toast op de nieuwe job van onze vriendin. Ondanks haar mooie CV bleek het een hele opgave om een passende job te vinden en moest ze zich door een lange reeks teleurstellingen worstelen. Gelukkig was de zoektocht nu tot een goed einde gebracht. Haar zoektocht deed me beseffen dat als zelfs een mooi diploma en een hoop relevante ervaring tegenwoordig geen garantie meer zijn op een job, heel het discours over mensen die zogezegd niet willen werken dikke onzin is. Er is momenteel gewoon geen werk voor iedereen. En jobzekerheid is een schaars goed geworden. De harde waarheid is dat nieuwe jobs creëren niet evident is in een land als België. Ik besef daarom maar al te goed dat ik veel geluk heb met mijn job en prijs me elke dag weer gelukkig.

Enfin ja, de avond vloog om en veel te snel moesten we alweer afscheid nemen. Time flies when you’re having fun.

 

Over mijn voedselvoorkeuren

Tag gepikt bij Odin in het kader van de #boostyourpositivity challenge, waaraan ik wijselijk beslist heb niet mee te doen. Ik wil mijn zestienjarige wereldverbeterende zelf graag het toekomstbeeld van de banale volwassenheid besparen.

Als je iedere dag nog maar een soort gerecht als avondeten zou mogen eten, wat zou dat dan zijn?
A no-brainer. Sushi!

Welk drankje bestel jij altijd in een restaurant?
Op dat vlak ben ik nogal klassiek. Als ik uit ga dineren, dan graag een glaasje cava of champagne als aperitief en aangepaste wijnen bij de maaltijd. Maar de drank die ik echt áltijd bestel (want ik ga ook vaak lunchen en dan houd ik het liever alcoholvrij), is water. Al blijf ik erbij dat restaurants spontaan gratis kraantjeswater zouden moeten aanbieden aan hun klanten.

Wat was vroeger je lievelingseten?
O, dat is een moeilijke vraag. Ik kan eerlijk gezegd mij niet zo direct iets voor de geest halen dat er bovenuit springt. Altijd wel een fan geweest van tomaat garnaal en kroketjes. Eend vond ik als kind ook heel lekker en dat is nog steeds zo. Zo’n koude schotel met gekookte zalm en veel groenten vond vroeger ook heerlijk. Ik zou moeten kunnen terugkijken in de vriendenboekjes van vroeger om hier een accuraat antwoord op te kunnen formuleren.

Wat is het laatste dat je hebt gegeten of hebt gedronken?
Water!

Als jij mag kiezen waar je uit eten wil, waar ga je dan naartoe?
In de Wulf. Jammer genoeg nogal een aanslag op de portemonnée.

Wat lust je écht niet?
Koffie. Jakkes.

Om welk gerecht sta jij bekend?
Haha, ik denk niet dat er een gerecht is waarom ik bekend sta. Al een geluk dat er goeie traiteurs zijn in Leuven. Ik meng daarentegen aardig goeie cocktails, al zeg ik het zelf.

Chips of chocolade?
Chocolade! Dat lijkt me evident.

Wat eet jij het liefst in de bioscoop?
Niks en ik zou het appreciëren moesten de mensen rondom mij dit principe ook toepassen. Awoert aan de krakende en stinkende nacho’s.

Vis of vlees?
Allebei.

Welke dingen zou je nog willen ‘leren’ eten of drinken?
Ik denk dat ik een heel ruim smakenpalet kan appreciëren. Er is niets dat ik niet zou proeven en ik lust ongeveer alles. Buiten koffie dan, maar dat heb ik nooit als een nadeel ervaren.

Wat eet jij het liefst als ontbijt?
Een authentiek Scottish breakfast of eggs benedict with smoked salmon of een uitgebreid ontbijtbuffet in een vijfsterrenhotel met allerlei specialiteiten uit de ganse wereld. Oja, en als ik dan toch mag kiezen, graag versgeperst sinaasappelsap en verse fruitsla daarbij. En lekkere american pancakes, daar doe je mij ook altijd een plezier mee.

Lievelingsdessert?
Hmm, bij het invullen van deze vragenlijst valt het mij op dat ik het moeilijk heb mij vast te pinnen op één specifiek gerecht. Ik hou nogal van afwisseling. Maar goed, chocomousse is altijd lekker. Sabayon is ook een favoriet, samen met rijstpap en tiramisu. Keuzes, keuzes!

Eerste Hulp bij Quicheoverschot

Wat doet een mens met een gigantisch quiche-overschot? Simpel! Vrienden optrommelen om ons te helpen de resterende quiches soldaat te maken. Wij hadden al eens eerder van hun diensten gebruikt gemaakt, dus wij wisten dat het quiche-liefhebbers waren. Gelukkig hadden deze maandagavond niets op het programma staan, omdat het wegens de krokusvakantie geen salsales was.

Tot mijn grote verbazing slaagden we er vrijwel moeiteloos in met z’n vieren het ganse overschot weg te werken (of ‘t moet zijn dat zwangere vrouwen toch echt voor twee eten). Het was alleszins een supergezellige avond waarbij we konden bijpraten over de nieuwe job van onze vriend en samen genoten van een lekker glaasje witte wijn (don’t worry, de zwanger vrouw hield het braaf bij de non-alcoholische dranken) en de overschot van de taart.

Heel fijne en relaxte avond!

Valentine, the day after

Het contrast met onze rustige Valentijn gisteren kon amper groter zijn. Vandaag hadden we de familie van mijn vriend op bezoek. In totaal waren we met acht volwassenen en vijf kinderen. Een hele bende om rond de tafel te hebben in ons appartementje. Gelukkig hadden onze gasten twee plastieken picknicktafeltjes bij waaraan de kinderen konden eten.

Omdat wij het (zoals gewoonlijk) niet zagen zitten om voor zo’n grote groep te koken (who am I kidding here, ik kan me de laatste keer dat we nog effectief gekookt hebben zelfs niet meer voor de geest halen), plaatsten we een bestelling bij wat ondertussen onze hofleverancier geworden is: Convento Food. Ik wilde eens een keertje iets anders proberen dan de gehaktballen, dus gingen we voor de quiches. Een quiche lorraine, een quiche met bospaddenstoelen, ricotta en rucola, een quiche met verse zalm, rucola, huisgemaakte pesto en kerstomaatjes en een quiche met forel. Als bijgerecht bij de quiches bestelden we bloemkoolsalade en aardappelsalade met gerookte forel. Voor de aperitiefhapjes gingen we langs bij De Walvis.

Iets zouden die kinderen toch wel lusten? Enfin ja, een hele hoop chips later bleek er van de vijf kinderen maar één quiche-liefhebber te zijn. De rest lieten hun stukje zowat onaangeroerd. Ik was als kind blijkbaar een erg avontuurlijke eter, want zulk lekker eten zou ik niet aan mijn neus voorbij hebben laten gaan. Gelukkig konden de volwassenen de quiches wél smaken. Resultaat: een vrij aanzienlijk quiche-overschot van anderhalve quiche en heel veel bloemkool- en aardappelsalade. Al een geluk dat de chocoladetaart en citroentaart wel heel vlotjes binnen gingen bij het jonge volkje.

Dat jonge volkje amuseerde zich trouwens te pletter: springen op ons bed, al de knuffels uit de boekenkast halen, de windmolentjes op ons terras honderd keer verpotten en met hun vingers in de zwarte potaarde zitten, duizend tekeningen en knipsels maken die een spoor van gekleurd papier en plakband doorheen gans ons appartement achter lieten. Ze vonden het geweldig. De buren die door de openstaande balkondeuren konden meeluisteren (opeens leek het wel lente, wat een prachtig weertje!) naar al het gejoel waarschijnlijk iets minder.

Ons appartement zag er na dit bezoekje dan ook uit als een ware puinhoop. En mijn vriend had nog zo zijn best gedaan om alles te kuisen, kwestie van indruk te maken op zijn mama. 😉 Aan die steen zullen we ons alvast geen tweede keer meer stoten. De volgende keer mogen de kinderen op een vuile vloer spelen!

Valentijn

Ok, normaalgezien doen mijn vriend en ik niet aan commerciële feestdagen, maar hey, zo af en toe mag een mens zijn principes al eens overboord gooien. Zeker als er een mailtje binnenrolt van een goed Leuvens restaurant. Een Valentijnsmenu met oesters en kreeft aan een schappelijke prijs, ik was meteen verkocht.

Uiteraard startten we de avond met een glaasje champagne. Om meteen in de stemming te komen. De rest van de avond zag er zo uit:

Tempura van scampi:
IMG_6280

Trio van oesters:
IMG_6281

Carpaccio van Sint jacobsnoot met linzen:
IMG_6282

Consommé van duif met wilde boschampignons:
IMG_6284

Gegrilde kreeft met risotto:
IMG_6285

Sabayon met rode vruchten en vanille-ijs:
IMG_6286

Dankjewel Bistro Tribunal voor de fantastische avond die we thuis nog verder zetten. 😉

 

Een gevarieerd weekend

Vrijdagavond was ik nog steeds niet in goede doen, maar goed, het snot liep al niet meer continu uit mijn neus, de genezing was ingezet. Jammer, want ik had al een hele tijd uitgekeken naar de nieuwjaarsreceptie die mijn vriend en ik organiseerden voor de vrijwilligers van ons gezamenlijke project. In totaal waren we met een man of twaalf (én een kleine party animal). De aanwezigen proefden vooral veel verschillende bieren (al waren er ook die zich aan de Krupnik waagden). Zelf hield ik het bij een bescheiden glaasje schuimwijn. Eén van onze vrienden had aangeboden voor de hapjes te zorgen. Fijn dat mijn vriend en ik ons daar geen zorgen over hoefden te maken. Uiteraard had ze veel te veel voorzien, maar niemand die daarom maalde. We oefenden tussen de drank en de hapjes door zelfs wat Leives. Niet makkelijk voor een ingeweken Leuvenaar zoals mezelf! ‘Binnekèt kinde on’t stadoeës noo ne prootpool leustere die Leives klapt as ge up ne pedal dout.’ Uitspreken zoals het geschreven staat!

Omdat ik de zaterdagochtend om negen uur in de Spaanse les verwacht werd, sloten we de avond af rond een uur of twaalf. Ik was erg tevreden met het verloop van de avond en denk dat alle aanwezigen zich goed geamuseerd hebben.

Zaterdag vertrokken mijn vriend en ik na de Spaanse les richting Kortrijk alwaar we hadden afgesproken met een bevriend koppel en hun twee kindjes. We speelden samen volksspelen in De hond in ‘t kegelspel. De Hond in ‘t Kegelspel is een bijzondere plek, opgericht om mensen met verstandelijke  beperkingen of met psychosociale problemen de kans te geven op een volledige integratie in het maatschappelijk leven. In deze omgeving krijgen ze de kans om te werken als volwaardige werknemers. Dat de bediening niet altijd even vlot verliep, namen we er dus graag bij.

De kinderen vonden de spellen geweldig, al waren de meeste misschien toch net een tikkeltje te moeilijk voor hen. Mij spraken ze minder aan, maar het kan ook zijn dat mijn verkoudheid en het slaapgebrek me parten speelden. Voor het avondmaal reden we naar het huis van onze vrienden in Roeselare. Zij toverden heerlijk spaghetti op tafel waardoor ik me meteen een pak beter voelde. We speelden met de kindjes het Saaiste Spel Ooit (aka het Plopspel). Maar goed, saai of niet, ik heb toch maar mooi gewonnen.

IMG_6247[1]

IMG_6252[1]

Na het avondmaal speelden we een spelletje voor volwassenen: Saboteur. Door een klein misverstandje over de spelregels eindigde ik uiteindelijk als tweede. Enfin ja, laat het ons erop houden dat mijn vriend een goeie portie beginnersgeluk heeft gehad! 😉

We waren van plan om op een redelijk uur terug naar Leuven te keren, kwestie van mijn lichaam voldoende rust te gunnen om die vervelende verkoudheid te overwinnen, maar uiteindelijk lagen we toch pas rond half twee in bed. Gelukkig konden we zondag uitslapen.

Zondagnamiddag kregen we bezoek van onze vriend met de geklutste hersenen en zijn gezin. Hij is aan de beterhand, maar heeft nog een lange weg te gaan. De concentratieproblemen zijn er nog altijd, daarom heeft zich als uitlaatklep nu op sporten en muziek maken gestort. We werkten samen het hapjesoverschot van de nieuwjaarsreceptie weg. Wij vrouwen dronken een glaasje witte wijn, terwijl de mannen in de speciale biertjes vlogen. Dankzij Convento Food konden we een heerlijke menu op tafel toveren: gehaktballen voor de meisjes, nage van zeebaars met bloemkool voor de volwassenen. De twee blonde jongedames gedroegen zich voortreffelijk en we kregen zelfs een ‘Let it go’ serenade, in het Nederlands én het Engels.

Heel fijne namiddag/avond. Het doet altijd deugd om het weekend met vrienden te kunnen doorbrengen.

Exit january, hello february!

Een vrij rustig weekend om afscheid te nemen de eerste maand van 2015 die alweer aan een sneltreinvaart voorbij gevlogen is.

Vrijdagavond woonde ik een alfabetvoorstelling bij in de kleurrijke theaterzaal van OPEK. Hoewel ik de hoofdrolspeler een beetje fout gecast vond, kon ik toch genieten van het stuk, dankzij de prachtige muziek en de originele opbouw.

IMG_6219[1]

Nadat mijn vriend op een ontiegelijk vroeg uur was opgestaan om toch zeker een parkeerplek te vinden (de populariteit van FOSDEM blijft maar toenemen), kon ik nog even blijven liggen en genieten van de rust in ons appartement (‘t is dat mijn vriend zo’n ontzettende lawaaimaker is).

Het tweede semester Spaans vatten we rustig aan met de bespreking van de thema’s die de komende weken op het programma staan. We kregen ook de resultaten van onze examens terug en ik was zeer verheugd bij elke examenonderdeel “zeer goed” te zien staan. Om mijn goede uitslag te vieren, trakteerde ik mezelf op een veganistische maaltijd bij de Loving Hut. Ik liet me verleiden door het tapasbord. Het smaakte! (Terwijl ik aan de lunch zat, kreeg ik bericht van mijn vriend dat hij op FOSDEM ook een veganistische maaltijd achter de kiezen had. Ooit gaan we de wereld nog redden!)

IMG_6229[1]

‘s Namiddags nam ik de trein naar het thuisfront in Limburg om te overleggen over Heel Serieuze Zaken. Niet zo fijn, maar het leven is spijtig genoeg niet alleen rozengeur en maneschijn.

Mijn vriend was tot mijn verbazing ‘s avonds op een redelijk uur terug van FOSDEM. We konden zelfs samen eten en een serietje kijken. Hoera voor een rustige zaterdagavond! Bijzonder nuttig voor het wegwerken van mijn foto-achterstand, die zowaar wat begint te krimpen.

Zondag sliep ik uit, terwijl mijn vriend weer vroeg uit de veren was. Chapeau voor zijn enthousiasme, ik heb het al moeilijk om mij op zaterdagochtend om acht uur uit bed te hijsen om naar de Spaanse les te gaan. In de namiddag had ik afgesproken met de ouders van mijn petekindje om samen naar de binnenspeeltuin te gaan. Geen onverdeeld succes, moet ik toegeven. In het begin vond mijn petekindje het maar niks. Hij wilde niet in het ballenbad en niet op de schuifaf. Waarschijnlijk wat te veel lawaai en te veel andere kindjes. Na wat aanmoediging voelde hij zich meer op zijn gemak en ging hij zelfs samen met zijn mama van de hoge schuifaf. De brede glimlach die op zijn gezichtje verscheen, luchtte me eerlijk gezegd een beetje op.

‘t Is wel jammer om te moeten vaststellen dat hij mij momenteel niet zo tof vindt. Ik denk zelfs dat hij een beetje schrik van mij heeft. Hij wilde niet met me spelen en op mijn schoot zitten, was al helemaal een brug te ver. Nu, ik maak me niet al te veel zorgen. Ons Zwitsers petekindje heeft ook zo’n periode gehad. Maar ik hoop toch dat het snel beter gaat.

Net toen we onze bestelling voor het avondmaal doorgegeven hadden aan het personeel van de Sportoase cafetaria, kreeg ik bericht van mijn vriend dat hij onderweg was naar Leuven en of hij nog kon aansluiten. Geen probleem. Ik bestelde voor hem een spaghetti, erop rekenend dat die ongeveer klaar zou zijn tegen dat mijn vriend er was. Uiteindelijk was de spaghetti er eerder dan hem (ongelooflijk vlotte bediening). Al een geluk dat de borden voorverwarmd waren. 😉

Het laatste weekend van januari

Geen Spaans op zaterdagvoormiddag! Fijn om eens wat langer in bed te kunnen liggen én bij het wakker worden te mogen vaststellen dat er een dun laagje sneeuw op de Leuvense daken lag.

IMG_6210[1]

De rest van de dag besteedden we vooral aan boodschappen:

  • een blinkend nieuwe outfit als cadeautje voor een jarige jongedame
  • een kort bezoekje aan de al bijna volledig leeggeplunderde Club op het Rector De Somerplein, jammer dat deze winkel uit Leuven verdwijnt
  • een nieuw hoeslaken en kapstokken bij de Hema (in afwachting van onze nieuwe inbouwkast)
  • en oja, we bestelden onze nieuwe kast en maakten een afspraak om de opmetingen te komen doen in onze slaapkamer. There is no way back!

En keerden we van een kale reis terug uit Tienen.

Goed dat we op zaterdag konden uitslapen, want zondagochtend werden we al om 10 uur ‘s ochtends in Geel verwacht voor het verjaardagsfeestje van het nichtje van mijn vriend. Apetrots dat ze vier jaar werd. Uiteraard was haar verjaardagstaart versierd met de personages uit Frozen. Is er een kleuter die geen fan is van Elsa, Anna en Olaf? Of die niet de ganse tekst van “Let it Go” uit het hoofd kent? Disney zal nog lang inkomsten kunnen genereren uit deze kaskraker.

IMG_5567

Op de terugweg naar huis hoorden we plots een eigenaardig fluitgeluid in de wagen. Het geluid was behoorlijk irritant, dus besloten we toch maar even te stoppen onderweg om te kijken wat er aan de hand was. Bij het uitstappen roken we meteen een scherpe geur van verbrand rubber. Leek ons niet zo’n gezonde situatie, dus zijn we rechtstreeks naar de garage gereden en hebben we onze auto en de sleutels daar achtergelaten (een geluk dat de showroom uitzonderlijk op zondag open was). Een klein busritje later waren we terug thuis.

‘s Avonds deden we niet al te veel meer. Zo’n middag met kinderen kan erg vermoeiend zijn. Al ben ik altijd blij wanneer ik mee mag kleuren. Binnen de lijntjes kleuren is mijn specialiteit. 😉 We bestelden sushi en keken samen een serietje. Je moet ervan profiteren als de gelegenheid zich voordoet, nietwaar?

IMG_6211[1]