Fietsen in de omgeving van Groningen – 15 april 2022

Een klein beetje ontgoocheld omdat er vandaag bij het ontbijt al om 9.15u geen roerei meer te verkrijgen was. Serieus, het ontbijt was tot 10u geopend! Gelukkig kon ik een omelet bestellen, die de medewerkster van dienst duidelijk dik tegen haar goesting klaar maakte. Gelukkig smaakte de omelet wel lekker!

Aan de receptie van ons hotel huurden we een elektrische fiets om de ruimere omgeving van Groningen te verkennen. Ik had een mooie tocht van 53,2 kilometer gevonden die met een elektrische fiets onder ons gat zeker goed te doen lijkt. Aangezien de dag zich bewolkt aandiende en de voorspellingen maximaal 11 graden gaven, besloten we toch maar handschoenen en een extra fleece mee te nemen. Niemand zit graag bibberend op een fiets, nietwaar?

Voor ons beiden was dit de eerste keer dat we een lange fietstocht deden met een elektrische fiets. Ik heb tot nu toe in heel mijn leven twee keer op een elektrische fiets gezeten en dat was telkens voor korte afstanden. En amai, wat een zaligheid. Er ging zowaar een nieuwe wereld voor mij open. Geen gehijg en gepuf meer wanneer we een heuveltje moesten oprijden en supersnel uit de startblokken bij vertrek aan een rood licht.

Onze eerste tussenstop op onze fietstocht was kijkboerderij ‘t Hoogeveld gelegen aan het nieuwe natuurgebied de Onlanden. Aangezien het een kijkboerderij was, konden we zomaar de stallen binnen lopen om te converseren met de koeien. Niet dat ze veel terug zeiden. 😉 We maakten een klein wandelingetje in de buurt en deden een mini-fotoshoot met onze elektrische fietsen.

De fietstocht was alleszins een groot succes. De tocht bracht ons langs paadjes door het bos, mooie lanen, veel water (het is Nederland voor iets, he) en prachtige natuur. Onderweg spotten we talloze vogels. Helaas liet de zon het afweten, waardoor we ons genoodzaakt zagen onze fleeces aan te trekken onder onze jassen om op temperatuur te blijven. Wat een geluk dat we onze handschoenen hadden meegenomen!

Onze middagpauze brachten we door in brasserie De Kastanjehoeve in Glimmen, een zeer stijlvolle plek met zeer betaalbaar eten. Ik hield het bij een soepje met truffel en kwartelei, mijn vriend bestelde een twaalfuurtje. Twaalf euro voor drie verschillende boterhammen, prijs-kwaliteit dik in orde. En ja, natuurlijk was er een broodje kroket bij. De witte wijn die we er dronken was trouwens ook uitstekend. Het valt me op dat de culinaire kwaliteit van de Nederlandse keuken erop vooruit gegaan is!

Na onze middagpauze beslisten we een tandje bij te steken. Doordat we in de voormiddag teveel onderweg gestopt waren, vorderde het aantal kilometers van onze tocht niet echt. We beperkten onze stops tot een kort bezoekje aan de uitkijktoren bij het Zuidlaardermeer en een stop om een foto te maken van de windmolen aan het Paterswoldsemeer.

Rond 17u had ik nood aan een sanitaire stop. Het was nog maar een paar kilometer fietsen naar ons hotel, maar dit leek ons de ideale gelegenheid om alvast een aperitiefje te drinken.

We parkeerden onze fietsen en wandelden naar het restaurant van hotel Meerwold. We zochten een leuke plek uit aan het raam met zicht op het meer. We bestelden twee glazen witte wijn. En gingen ditmaal allebei voor een soepje. De soep was vrij stevig en vergezeld van werkelijk heerlijke dikke sneden brood. Applaus trouwens voor het lokale brood dat echt uitstekend is.

Na dit vrij uitgebreide aperitief fietsten we de laatste kilometers terug naar het hotel. De temperatuur is ondertussen nog meer gedaald en we zien het echt niet meer zitten om naar Groningen te fietsen. Bovendien zijn we allebei best wel moe van de fietstocht (eerder van de kou dan van de inspanning). We maken het ons dus gemakkelijk, parkeren de elektrische fiets in de fietsenparking van ons hotel, geven de fietssleutels af bij de receptie en zoeken een tafeltje uit in de gezellige bar.

Geen van beiden hebben we grote honger. We bestellen dus allebei een dessertje: voor mij een nouveau dame blanche (lekker, maar met te weinig chocoladesaus) en een kaasplankje. We drinken nog een glaasje wijn en besluiten dan naar onze kamer te gaan om samen een Netflix serietje te kijken.

We zijn allebei pompaf en kruipen op tijd in bed.