Gewerkt tot na zonsondergang vandaag. Iets wat tegenwoordig helaas meer regel dan uitzondering lijkt te zijn. Hoog tijd om mezelf wat ontspanning te gunnen, dus! Een snuifje cultuur is altijd welkom om de blik te verbreden, dus wandelde ik door de avondlijke Leuvense straten naar museum M. Vanavond vond daar immers de vernissage van de tentoonstelling van Naufus Ramírez-Figueroa én Open M plaats. Twee vliegen in één klap.
Het werk van Naufus Ramírez-Figueroa uit Guatemala vond ik erg poëtisch, maar niet altijd even makkelijk om te doorgronden. Al hoeft dat geen bezwaar te zijn om te genieten van zijn werken, die visueel erg sterk zijn en een eigen beeldtaal lijken te creëren..
Nu ik toch in M was, nam ik ook een kijkje bij de tentoonstelling van de Egyptische kunstenaar Wael Shawky. En amai, ik moet zeggen dat ik enorm onder de indruk was van de veelzijdigheid van deze kunstenaar. Heel knappe werken die verweven zijn met thema’s als identiteit, religie, politiek en geschiedenis.
The Gulf Camp project: The Wall #2:
De poppen uit de filmtrilogie Cabaret Crusades:
Fantastische houtsnedes:
Fantasierijke tekeningen:
Het werk dat Wael Shawky speciaal voor M maakte: The Gulf Camp Project: Drama
Als afsluiter van mijn bezoek nam ik een kijkje bij de werken van Open M. Open M biedt beeldende kunstenaars die een link hebben met Vlaams-Brabant of Leuven de kans om hun werk te tonen in de museumzalen van M. Het thema van deze editie is transhistoriciteit (het samenbrengen van kunst van vroeger en nu). Uit de 370 ingestuurde voorstellen maakte curator Melanie Bühler een selectie. Al de geselecteerde werken gaan over het concept en de perceptie van tijd.
Na twee jaar van een wereldwijde pandemie en de onzekerheid die ermee gepaard ging, hebben veel mensen hun gevoel voor ritme verloren. De routines die onze dagen, onze seizoenen, onze jaren hebben gestructureerd, waren er ineens niet meer. De tijd voelt anders: kromgetrokken, uitgerekt, en tegelijkertijd versneld. De kunstwerken reflecteren op hoe verschillende tijdsperioden samenkomen: hoe het verleden het heden breekt, hoe het nu aanvoelt als het verleden en hoe tijd anders kan worden ervaren, voorbij de starheid van de klok en de chronologie van geschiedenisboeken.
Hungry – Laurence Durieu:
An afternoon in 2050 – Laurence Durieu:
De genade van Dismas – Daniël Bellon:
Tsui en Sam – Muriel Verbist: