Tijdens zo’n conferentie worden er gewoonlijk ook avondactiviteiten georganiseerd. Meestal een leuke manier om iets bij te leren over de stad of het land waar de conferentie georganiseerd wordt. Al moet ik toegeven dat ik bij het bestuderen van het programma wel even de wenkbrauwen gefronst heb, want ik wist niet zo goed wat ik mij moest voorstellen bij de Heineken Experience. Ben niet bepaald een liefhebber van bier en tja, Heineken, als Belg kan je daar toch niet bepaald enthousiast over zijn, nietwaar?
De Heineken Experience bleek spijtig genoeg een beetje een tegenvaller. Veel te commercieel voor een conferentie waarbij alles rond cultuur draaide. We vermoedden zelfs een dikke sponsorcheque van Heineken, maar de organisatie ontkende dit met klem.
Nu, ik kan me voorstellen dat de Heineken Experience een fijne ervaring is voor een niet zo goed op de hoogte zijnde buitenlander die voor het eerst in Amsterdam komt. En jawel, op zich zit de rondleiding best wel goed in mekaar, maar uitpakken met de titel ‘best beer in the world’, tja dat strijkt mij toch ietwat tegen de haren in. Het hoogtepunt van de rondleiding was de klassieke brouwzaal met de mooie koperen brouwketels, gevolgd door de paardenstallen. Ik maakte op goed geluk wat goprofoto’s, maar geen enkele echt geslaagde. De proeverij op het eind liet ik feestelijk aan mij voorbij gaan, maar ik maakte wel een filmpje zodat jullie kunnen meegenieten van de hopsmaak van Heineken. 😉
De receptie naderhand was wel dik in orde. Tot mijn grote opluchting schonken ze ook wijn en de hapjes waren uitstekend van kwaliteit. Extra punten voor de surf and turf!
Na misschien nét iets te veel glazen rode wijn, was ik blij dat er buiten een bus op ons stond te wachten die mij veilig naar mijn hotel terug bracht.
denk niet dat Heineken conferenties sponsort. Tot spijt van wie het benijdt is de Heineken Experience nu eenmaal in de top5 touristische attracties van Amsterdam en ik vind wel dat die super in elkaar zit. Belgen kunnen van die commerciële aanpak echt wel wat leren en zo’n museum ontbreekt gewoon in België waar we een bierland claimen te zijn. Als Heineken ergens sterk in is, is het die marketing rond hun commerciële boodschap en ik vind dat wel bewonderingswaardig.
“best beer in the world” werd dat mondeling gezegd of staat dat ook ergens geschreven? Want lijkt me straf dat ze zouden een reclameslogan van concurent Carlsberg mogen overnemen. (lijkt me minder straf dat de Amsterdamse werknemers chauvinistisch trots zijn op hun bier, dat wel veruit wereld’s meest verkochte merk is!!) (al zijn de rasechte Amsterdammers wel enkel voor Amstel te vinden).
Top 5 snap ik toch echt niet, hoor. Er valt zoveel meer te beleven in Amsterdam. Maar idd, op commercieel vlak is hun aanpak wereldklasse. Daar kan ik enkel en alleen respect voor hebben.
Best beer in the world werd gezegd in filmpjes, maar denk niet dat het ergens geschreven stond.