Sentier de Strada Veccia et Madonetta – 20 juli 2016

Na alweer een weinig spectaculair ontbijt namen we onze zwemspullen bijeen voor een wandeling in de buurt van het hotel. Volgens de wandelkaart die het hotel ons ter beschikking stelde zou de wandeling zo’n 3 uur duren, maar wij twijfelden er geen moment aan dat wij er langer over zouden doen.

We begonnen goed gemutst aan de wandeling, want de beschrijving stelde ons “perfumed scrublands and unforgettable views” in het vooruitzicht. Dat viel toch echt wat tegen. Het grootste stuk van de wandeling waren we inderdaad omringd door struikgewas, maar veel onvergetelijke uitzichten vielen er niet te bespeuren. ‘k Zou zelfs durven zeggen dat dit de saaiste wandeling sinds het begin van onze Corsicareis was.

Ook het eerste strand dat we bezochten, Plage de Paragan, viel wat tegen. Qua stranden zijn we uiteraard wat verwend geraakt. Niet dat het een lelijk strand was, het was lang en rustig, maar er lagen heel veel dode planten op het strand en de omgeving was ook niet echt spectaculair.

We bleven er net lang genoeg om een paar foto’s te maken en wandelden dan verder naar Plage Fazziò. De lichte teleurstelling van Plage Paragan was snel vergeten. Wat een magische plek! Het strandje was heel klein, maar lag in een prachtige baai met helblauw water omgeven door grillig gevormde kalkrotsen. Fenomenaal.

We spreidden onze handdoeken uit en genoten van de schitterende omgeving. Terwijl wij aan het relaxen waren kwam een kleine vloot zeilbootjes de baai binnen gevaren. Eén voor één gingen ze voor anker en kwamen de inzittenden, gebruik makend van de kleine motorbootjes die er lagen aan land. De zeilers waren net inkopen gaan doen. Ze brachten gasvuurtjes, gasflessen, grote zakken pasta, kratten met appels, groenten, frigoboxen, wijn, bier en nog veel meer vanaf de zeilboten aan land. Het zag ernaar uit dat ze van plan waren een fijn feestmaal te houden op hun kampeerplaats.

Na uitgebreid genoten te hebben van het zalige water van de Middellandse zee, begonnen we aan de wandeling terug naar het vertrekpunt. Dit tweede gedeelte van de wandeling bood ons wel enkele knappe uitzichten, al moesten we daarvoor een paar keer van de aangeduide route afwijken. We letten er wel op niet té dicht bij de rand van de kalkrotsen te komen, want die zouden het wel eens onder ons gewicht kunnen begeven. Vooral naar het einde toe werden we onthaald op enkele schitterende uitzichten op Bonifacio.

Wij deden ongeveer vijf uur en een kwartier over de op drie uur ingeschatte wandeling. Uiteraard hadden wij pauzes ingelast op de stranden, maar toch. Wij zijn duidelijk geen al te efficiënte wandelaars. Het was zo’n kwart na drie toen we de wandeling beëindigden en we waren allebei uitgehongerd. Om de grootste honger te stillen, liepen we snel een winkeltje bij een benzinepomp binnen en kochten er twee repen gesmolten chocolade. Snelle suikers!

Op het hotel namen we snel een douche om het vuil van ons af te spoelen en gingen we naar het dichtsbijzijnde verhuurkantoor om een motorbootje te huren om de volgende dag voor de kust van Bonifacio rond te varen.

Daarna trakteerden we onszelf op een gigantisch ijscoupe (ik) en een milkshake (mijn vriend) bij Les Glaces du Port. Jaren geleden dat ik nog eens een klassieke ijscoupe at! De portie was trouwens enorm. Van honger was alleszins geen sprake meer toen ik de ijsbeker had leeggelepeld.

Vanaf de haven klommen we de trap omhoog naar de citadel van Bonifacio. We genoten van het uitzicht op de beroemde Grain de Sable en de fenomenale kalkrotsen. We maakten een kleine wandeling in de omgeving en daalden dan opnieuw af om te gaan eten bij Les Quatre Vents. Helaas waren we te vroeg: het restaurant was nog niet open. We reserveerden dan maar een tafeltje en kochten tijdens het half uur dat we nog moesten doden, een mouflon knuffel en een glaasje van Corsica voor onze collectie.

Stipt om 19u schoven we onze voeten onder tafel bij Les Quatre Vents alwaar ik het voorgerecht met krab en avocado bestelde dat mijn vriend de dag voordien zo bevallen was. Als hoofdgerecht kozen we allebei voor een vers gevangen vis. De ober kwam ons de vangst van de dag tonen en we wezen twee lokale vissen aan die elders niet zo veel voorkwamen. Nadat de vis bereid was, kwam de ober hem opnieuw tonen, waarna de vis vervolgens opnieuw naar de keuken meegenomen werd om gefileerd te worden. Zalig!

We aten aan een strak tempo, want ditmaal wilden we wel op tijd boven zijn om de zonsondergang te vereeuwigen. We rekenden af en begonnen stipt om 20.17u aan onze klim naar het uiterste puntje van dewaling. We waren net op tijd! De camera op de gorillapod gemonteerd en vervolgens de timer zijn werk laten doen.