Deze Leuven in Scène zal de geschiedenis ingaan als de eerste Leuven in Scène waarbij wegens het slechte weer voorstellingen afgelast moesten worden. Tot nu toe heeft elke editie het geluk gehad stralend zomerweer te hebben. Regen en openlucht theater zijn nu eenmaal geen goeie combinatie.
En helaas was dit ook de eerste editie die mij niet wist te betoveren. Ok, het miezerig grijze weer was hierbij zeker een factor en ik had me natuurlijk al veel te lang op voorhand zitten verheugen op deze editie, maar toch, dat gevoel van verwondering dat ik bij andere edities wel had, bleef dit jaar uit.
Niet dat ik geen goeie acts gezien heb, maar zelfs de meest spectaculaire act op het Ladeuzeplein (met de koorddansact op de bus) bezorgde me geen echt waw-gevoel. Al te veel koorddansacts gezien, denk ik. En zoveel voegde die bus nu ook weer niet toe aan de act. Het probleem is natuurlijk dat Leuven in Scène al een paar echte topacts getoond heeft en dan wordt het moeilijk om dat bij een volgende editie te overtreffen. Ergens stopt dat en ik denk dat deze editie van Leuven in scène die grens bereikt heeft.
Was Leuven in Scène dan een tegenvaller? Neen, ik heb wel degelijk heel fijne acts gezien. De absolute topact (of eerder topervaring) was voor mij The Styx van het Leuvense collectief Skull Mapping. Ik had echt het gevoel dat ik even in een andere wereld vertoefde. Een andere favoriet was Circus Katoen, met een orginele en poëtische act bewezen zij dat spektakel niet altijd nodig is om een publiek te boeien. Ook onder de indruk van de jonge leeftijd van dit duo. Daar gaan we beslist nog van horen.
Ook Les Triplettes en Le Cirque du Platzak wisten me te bekoren. De trapezeact ‘De geur van Zaagsel’ had voor mij dan weer een te hoog déjà-vu gehalte. En de inleiding op de modeshow op de Grote Markt duurde zo lang, dat ik al verveeld was nog voordat het eerste model de catwalk betrad. Wel jammer dat ik de dansact op de Vismarkt miste, want ik heb van veel mensen gehoord dat deze echt fantastisch was. En ik ben nog wel zo’n fan van dans. ☹
Maar wat deze Leuven in Scène voor mij écht de moeite waard maakte, waren de toevallige ontmoetingen met bekenden. Het terrasje dat we samen met Goya, Lies, Ella en Lotta deden op het De Laeyensplein. Het diner samen met mijn oud-studiegenootje en haar gezin bij Il Peperoncino. De cocktail op het terrasje van Les Parisiennes met onze vriend de schaker. En al die andere gesprekken met mensen die we zomaar tegen het lijf liepen.
Leuven in Scène als ontmoetingsplaats, een ander perspectief.
‘k heb het ook heel anders ervaren maar vond het wel tof. Had me wel ingesteld op kleinere acts en in feite enkel ‘s namiddags rondgelopen op zondag, dus de “grote” acts kon ik sowieso niet zien.
Het was vooral de regen in de dagen ervoor die zorgden dat ik vooraf er in feite compleet geen goesting in had en dan viel het toch nog mee.
Spijtig dat wij elkaar niet tegen gekomen zijn! Misschien een keer op Beleuvenissen of zo?
Ik vond er eerlijk gezegd ook niet veel aan… vandaar dat ik me beperkt heb tot een verslagje over de street art wandeling. Denk dat mijn verwachtingen, gebaseerd op vorige jaren, te hoog waren voor deze editie. De wateract van twee (of is het al vier?) jaar geleden op de Vaart zal ik bijvoorbeeld niet snel vergeten. Opera Mobile vond ik nog het mooiste omdat het mijn eerste opera-ervaring was, en heel mooi.
Je bedoelt Ilotopie – Fous de Bassin van 2010. Ja, dat was één van de absolute topacts. Natuurlijk quasi onmogelijk om dat te overtreffen.