10 Responses

  1. Ik vraag me af of het tegen dan nog nodig zal zijn, 3G (en 4G?) zullen tegen dan al zo ingeburgerd zijn dat het uitrollen van een duur wifi netwerk weinig zin meer heeft….

  2. Wat de nmbs ook mag uitvinden: werkende ticketautomaten die ook internationale tickets kunnen printen.

    Maar aan de andere kant: de trein is daar veel duurder en rijdt veel minder op tijd. De boetes zijn er ook heel hoog.
    De voor/nadelen van een staatsbedrijf…

  3. @yab: ik gebruik die eID ook steeds als ticket, vooral omdat het voor mezelf heel erg gemakkelijk is. Voor de NMBS is het echter blijkbaar allesbehalve gemakkelijk: het systeem werkt de helft van de tijd niet (geen 3G verbinding op die bakjes), het duurt lang, of er is een ander beu probleem waardoor het niet lukt. Van al die keren dat ik dat al gebruikt heb, is het nog maar één keer gelukt om te controleren, na een redelijke wachttijd.

    Technisch kan dat allemaal wel opgelost worden, met betere mobile devices die bij elke stop in elk station een interne databank synchroniseert met de NMBS-server en de gegevens (relevant voor die lijn) ophaalt. Dan moet niet telkens gewacht worden op de al dan niet werkende en trage 3G verbinding.

  4. @Yab, het verder uitbouwen van een degelijk 3G netwerk is volgens mij eenvoudiger dan het installeren van wifi spots in elk treinstel.

    En 3G hoeft niet traag te zijn, het 3G netwerk hier in Abchazië gaat aan 3.6Mps en ik merk eerlijk gezegd zelden het verschil met een ADSL netwerk bij ons. En het kan dan ook nog eens goedkoop.

    (trouwens, de Wifi hotspots op de NS treinen worden “gevoed” via het HSPA-netwerk van T-Mobile, dus als het 3G netwerk op sommige plaatsen niet beschikbaar is zal de wifi er ook niet veel meer geven)

  5. Hoe zalig zou dat zijn!!! Dat moet ik niet meer alle filmkes op youtube inladen voor ik mijn laptop dicht klap en als ik per ongeluk op full screen klik beseffen dat alles om zeep is :)

  6. In de huidige implementatie en met de ingesteldheid van de conducteurs (die ik zeker kan begrijpen!) nodigt dat idd uit tot zwartrijden. Als het ticket op je eID niet gecontroleerd kan worden door technische problemen (of het kan niet gevonden worden op de server), dan is de conducteur verplicht een of ander formulier in te vullen (PV denk ik) met je gegevens. Nadien kijkt men dan na of je wel degelijk betaald hebt. Natuurlijk, op al die keren dat het bij mij niet gelukt was, heb ik nog nooit zo’n PV gekregen. Een conducteur vertelde me dat ooit, maar die papierwinkel is allemaal veel te omslachtig en hij vertrouwde me wel :-)

    Dus idd, gewoon pokerface en eID afgeven en grote kans dat je door de mazen van het net glipt :-)

Leave a Reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>