Ik vraag me af of het tegen dan nog nodig zal zijn, 3G (en 4G?) zullen tegen dan al zo ingeburgerd zijn dat het uitrollen van een duur wifi netwerk weinig zin meer heeft….
Wat de nmbs ook mag uitvinden: werkende ticketautomaten die ook internationale tickets kunnen printen.
Maar aan de andere kant: de trein is daar veel duurder en rijdt veel minder op tijd. De boetes zijn er ook heel hoog.
De voor/nadelen van een staatsbedrijf…
@goya: Ik gebruik regelmatig 3G op de trein. Dat is traag en ik verlies vaak mijn connectie. Bovendien is 3G alles behalve gratis.
@oker: Ik denk dat de NMBS die ticketautomaten best afschaft. Die dingen hebben nooit deftig gewerkt. Ik zie wel meer heil in het gebruik van je eID als ticket. Heel handig, vind ik persoonlijk.
@yab: ik gebruik die eID ook steeds als ticket, vooral omdat het voor mezelf heel erg gemakkelijk is. Voor de NMBS is het echter blijkbaar allesbehalve gemakkelijk: het systeem werkt de helft van de tijd niet (geen 3G verbinding op die bakjes), het duurt lang, of er is een ander beu probleem waardoor het niet lukt. Van al die keren dat ik dat al gebruikt heb, is het nog maar één keer gelukt om te controleren, na een redelijke wachttijd.
Technisch kan dat allemaal wel opgelost worden, met betere mobile devices die bij elke stop in elk station een interne databank synchroniseert met de NMBS-server en de gegevens (relevant voor die lijn) ophaalt. Dan moet niet telkens gewacht worden op de al dan niet werkende en trage 3G verbinding.
@Yab, het verder uitbouwen van een degelijk 3G netwerk is volgens mij eenvoudiger dan het installeren van wifi spots in elk treinstel.
En 3G hoeft niet traag te zijn, het 3G netwerk hier in Abchazië gaat aan 3.6Mps en ik merk eerlijk gezegd zelden het verschil met een ADSL netwerk bij ons. En het kan dan ook nog eens goedkoop.
(trouwens, de Wifi hotspots op de NS treinen worden “gevoed” via het HSPA-netwerk van T-Mobile, dus als het 3G netwerk op sommige plaatsen niet beschikbaar is zal de wifi er ook niet veel meer geven)
Hoe zalig zou dat zijn!!! Dat moet ik niet meer alle filmkes op youtube inladen voor ik mijn laptop dicht klap en als ik per ongeluk op full screen klik beseffen dat alles om zeep is
@peter: Ik wist niet dat het zo lastig was om die eID-tickets te controleren. Ik heb nog niet veel mensen dit zien gebruiken, eerlijk gezegd. Op mijn werk maken we gebruik van afgeprinte tickets, maar dat vind ik zo’n papierverspilling. Anderzijds opent dit wel mogelijkheden om zwart te rijden. (Och meneer de conducteur, mijn ticket staat op mijn eID. O, kan u dat niet controleren? Hoe jammer!)
@goya: Uiteraard is het eenvoudiger om een degelijk 3G-netwerk te implementeren, maar dan is het niet meer gratis voor mij, he. 😉
In de huidige implementatie en met de ingesteldheid van de conducteurs (die ik zeker kan begrijpen!) nodigt dat idd uit tot zwartrijden. Als het ticket op je eID niet gecontroleerd kan worden door technische problemen (of het kan niet gevonden worden op de server), dan is de conducteur verplicht een of ander formulier in te vullen (PV denk ik) met je gegevens. Nadien kijkt men dan na of je wel degelijk betaald hebt. Natuurlijk, op al die keren dat het bij mij niet gelukt was, heb ik nog nooit zo’n PV gekregen. Een conducteur vertelde me dat ooit, maar die papierwinkel is allemaal veel te omslachtig en hij vertrouwde me wel
Dus idd, gewoon pokerface en eID afgeven en grote kans dat je door de mazen van het net glipt
Ik vraag me af of het tegen dan nog nodig zal zijn, 3G (en 4G?) zullen tegen dan al zo ingeburgerd zijn dat het uitrollen van een duur wifi netwerk weinig zin meer heeft….
Dat ze maar eerst investeren in betere remmen.
Wat de nmbs ook mag uitvinden: werkende ticketautomaten die ook internationale tickets kunnen printen.
Maar aan de andere kant: de trein is daar veel duurder en rijdt veel minder op tijd. De boetes zijn er ook heel hoog.
De voor/nadelen van een staatsbedrijf…
@goya: Ik gebruik regelmatig 3G op de trein. Dat is traag en ik verlies vaak mijn connectie. Bovendien is 3G alles behalve gratis.
@oker: Ik denk dat de NMBS die ticketautomaten best afschaft. Die dingen hebben nooit deftig gewerkt. Ik zie wel meer heil in het gebruik van je eID als ticket. Heel handig, vind ik persoonlijk.
@yab: ik gebruik die eID ook steeds als ticket, vooral omdat het voor mezelf heel erg gemakkelijk is. Voor de NMBS is het echter blijkbaar allesbehalve gemakkelijk: het systeem werkt de helft van de tijd niet (geen 3G verbinding op die bakjes), het duurt lang, of er is een ander beu probleem waardoor het niet lukt. Van al die keren dat ik dat al gebruikt heb, is het nog maar één keer gelukt om te controleren, na een redelijke wachttijd.
Technisch kan dat allemaal wel opgelost worden, met betere mobile devices die bij elke stop in elk station een interne databank synchroniseert met de NMBS-server en de gegevens (relevant voor die lijn) ophaalt. Dan moet niet telkens gewacht worden op de al dan niet werkende en trage 3G verbinding.
@Yab, het verder uitbouwen van een degelijk 3G netwerk is volgens mij eenvoudiger dan het installeren van wifi spots in elk treinstel.
En 3G hoeft niet traag te zijn, het 3G netwerk hier in Abchazië gaat aan 3.6Mps en ik merk eerlijk gezegd zelden het verschil met een ADSL netwerk bij ons. En het kan dan ook nog eens goedkoop.
(trouwens, de Wifi hotspots op de NS treinen worden “gevoed” via het HSPA-netwerk van T-Mobile, dus als het 3G netwerk op sommige plaatsen niet beschikbaar is zal de wifi er ook niet veel meer geven)
Hoe zalig zou dat zijn!!! Dat moet ik niet meer alle filmkes op youtube inladen voor ik mijn laptop dicht klap en als ik per ongeluk op full screen klik beseffen dat alles om zeep is
@Lelie je weet dat je Youtube filmpjes kan downloaden? Gewoon even op Googlen, en de mp4 kan je dan afspelen met VLC ofzo
@peter: Ik wist niet dat het zo lastig was om die eID-tickets te controleren. Ik heb nog niet veel mensen dit zien gebruiken, eerlijk gezegd. Op mijn werk maken we gebruik van afgeprinte tickets, maar dat vind ik zo’n papierverspilling. Anderzijds opent dit wel mogelijkheden om zwart te rijden. (Och meneer de conducteur, mijn ticket staat op mijn eID. O, kan u dat niet controleren? Hoe jammer!)
@goya: Uiteraard is het eenvoudiger om een degelijk 3G-netwerk te implementeren, maar dan is het niet meer gratis voor mij, he. 😉
In de huidige implementatie en met de ingesteldheid van de conducteurs (die ik zeker kan begrijpen!) nodigt dat idd uit tot zwartrijden. Als het ticket op je eID niet gecontroleerd kan worden door technische problemen (of het kan niet gevonden worden op de server), dan is de conducteur verplicht een of ander formulier in te vullen (PV denk ik) met je gegevens. Nadien kijkt men dan na of je wel degelijk betaald hebt. Natuurlijk, op al die keren dat het bij mij niet gelukt was, heb ik nog nooit zo’n PV gekregen. Een conducteur vertelde me dat ooit, maar die papierwinkel is allemaal veel te omslachtig en hij vertrouwde me wel
Dus idd, gewoon pokerface en eID afgeven en grote kans dat je door de mazen van het net glipt